Uitvaartverzorger en marketing

[av_layerslider id=’1′ av_uid=’av-v41dv’]

[av_layerslider id=’2′ av_uid=’av-pv9uz’]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ extra_classes=” border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” av_uid=’av-jqoi3′]

[av_heading heading=’Uitvaartverzorger en marketing’ tag=’h1′ link_apply=” link=’manually,http://’ link_target=” style=’blockquote modern-quote modern-centered’ size=” subheading_active=’subheading_below’ subheading_size=’15’ margin=” margin_sync=’true’ padding=’10’ color=” custom_font=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-jr85z0vh’ custom_class=” admin_preview_bg=”][/av_heading]

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” custom_class=” admin_preview_bg=” av_uid=’av-74c0r’]
Als ondernemer krijg ik met allerlei zaken te maken waarvan ik aanvankelijk niet echt heel veel verstand had. De ‘belasting toegevoegde waarde’ – gerelateerde zaken zal ik even buiten beschouwing laten, daar gaat dit stuk niet over. Ik doel op commercie, marketing, naamsbekendheid, reclame, acquisitie, publicity, positionering en vindbaarheid, enz. enz. enz.
Soms zou ik willen dat ik met de wol van biologisch gevoede, vrij rondlopende, onbespoten dikbilschapen kinderdekentjes zou breien. Ik weet zeker dat ik welkom zou zijn op elk consultatiebureau, kindercrèche, kinderdagverblijf, op elke kinderpolikliniek mijn folders mocht plaatsen en aan alle ouders die een geboorteadvertentie hebben geplaatst een mail zou mogen sturen.
Maar dat doe ik niet, dekentjes breien. Ik organiseer uitvaarten. Hele mooie, persoonlijke, passende uitvaarten. En mijn dienstverlening gaat veel verder dan “strikt noodzakelijk”. Mijn dienstverlening is een roeping. Al 25 jaar lang zorg ik voor stervende mensen. Ik heb inmiddels een lange staat van dienst en een rugzak vol ervaring. De zorg voor deze mensen heeft mijn hele (werkzame) leven lang al mijn passie.
En nu zorg ik voor gestorven mensen. En hun nabestaanden. En voor deze mensen doe ik nagenoeg alles. Ik werk niet alleen voor het geld, dit is mijn passie, het gaat zo veel verder dan “er moet toch brood op de plank”. Het brood op mijn plank is mager, soms heel mager. Als ik soms mijn uurloon naast dat van mijn 20-jarige, net werkzame, dochter leg, komen we ongeveer op hetzelfde niveau uit: minimumloon.
“Dan doe je iets niet goed”, hoor ik regelmatig terug. Ik doe juist heel veel goed. Ik zet me volledig, en dat wil zeggen voor 100% in (nee, ik gebruik niet de populaire term van 110%, dat kan namelijk niet). Mensen die mij inschakelen krijgen niet alleen een organisateur, ze krijgen mijn hele ziel en zaligheid, mijn empathie, mijn medeleven en mededenken, mijn tijd en mijn aandacht.
Tsja, dat klinkt allemaal heel leuk, weet ik, maar hoe zet je dat in hemelsnaam in de markt? Op elke hoek van de straat zit hedendaags een uitvaartondernemer. En ze pretenderen allemaal dat ze een persoonlijke uitvaart organiseren, zelfs de “groten”, wiens medewerkers er 150 op jaarbasis moeten “doen” om aan hun target te komen.
Soms zie ik foto’s voorbijkomen van “collega’s”, statig voor de rouwstoet uit lopend. Die foto’s staan dan op social media. Ik bedenk me dan, je hebt iemand de opdracht gegeven om die foto van jou te maken terwijl je daar loopt. Het zou niet in me opkomen, werkelijk waar niet. Ook zou ik nooit aan nabestaanden vragen of ik een prachtig mooie foto van de uitvaart van hun dierbare op mijn website zou mogen zetten. Geen haar op mijn hoofd. Mijn bescheidenheid zit me hierbij geweldig in de weg, en eigenlijk vind ik dat prima zo. Dus mooie beelden van eerder geleverde opdrachten kan en wil ik niet bieden.
In de doolhoven van SEO, SEA, Google Analytics, linkbuilding, contentbeheer, social media enzovoorts vind ik mij met grote regelmaat compleet verdwaald. Gefrustreerd verdwaald. Het heeft mijn interesse niet, het is voor mij een noodzakelijk kwaad. Deze materie en ik worden geen vrienden. Misschien vage kennissen, van de soort die je liever mijdt. Maar nee, ik moet me wel verdiepen in deze kennis. Zonder kennismaking met deze materie is ondernemerschap in 2018 geen optie. Ik doe mijn best, soms met enorme tegenzin. Ik wil stijlvolle, passende uitvaarten vormgeven, voor overleden mensen zorgen, met hen tutten totdat ze er op hun mooist bij liggen, hun dierbaren ontzorgen, persoonlijke rituelen bedenken, heel druk zijn met de organisatie van een hele belangrijke dag in het leven van mensen, verschil uitmaken. Dát is wat ik wil doen.
Menig lezer zit nu waarschijnlijk geïrriteerd te wachten op het punt waarop dit verhaal een andere, smeuïge wending krijgt. Sorry lezer, die krijgt het niet. Zet het woord ‘seks’ in de kop, en een artikel wordt goed gelezen.
Het was slechts een subtiele poging om de aandacht op mezelf te vestigen, omdat ik graag wil laten weten dat ik met heel mijn hart het werk van uitvaartverzorger doe.
[/av_textblock]

[/av_one_full]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *