Reclame maken in de utivaartbranche, eigenlijk not done

Marketing in de uitvaartbranche

Twee halen, één betalen! Bij bestelling uitvaart voor het einde van de maand, gratis kist!!!! Zie je het voor je?
Daar waar specials, aanbiedingen en andere marketingtrucjes in allerlei branches werken, kun je je niet voorstellen dat zoiets zou werken in uitvaartland. En gelukkig maar, want zo zouden we niet bezig willen zijn met ons mooie vak. Een vak waar persoonlijk contact zo belangrijk is. Een klik met elkaar, want dat maakt of breekt een goed afscheid.
In een week die vaak bol staat van emotie weten nabestaanden soms letterlijk niet waar te beginnen. Het is dan niet alleen belangrijk dat er iemand is die de schouders eronder zet en hen helpt bij het maken van keuzes, maar ook die een schouder biedt om even op te leunen. Iemand die luistert en losse eindjes aan elkaar knoopt waardoor het afscheid nemen voelt als een afronding die klopt. Dat ze zeggen, já, zo zou mijn moeder het gewild hebben.

Niet alleen naar de overledene is dat waardevol, maar hiermee maak je eigenlijk ook het pad al een beetje vrij om ná de uitvaart op een goede manier te kunnen starten met rouwen. Als je maar blijft denken dat je naar je gevoel had moeten luisteren of erger nog, meegesleurd bent in het vaste programma van de grote uitvaartmaatschappij, of omdat het toch “zo hoort”, blijft dat gevoel altijd aan je knagen.
Zo blijft dat gevoel van een warm bad omdat je alles gedaan hebt om het te laten kloppen, je ook altijd bij. Als jij met de juiste persoon aan je zijde bijna blij kunt zijn met wat je nog hebt kunnen doen voor jouw geliefde.

Hoe kom je daar nou achter? Nou, om te beginnen lees je dit blog nu. Als ik na een intense week ook afscheid neem, dan sluit er een hoofdstuk. De familie gaat door en ik sta weer klaar voor een nieuwe ontmoeting waar ik mijn, tijd, liefde en aandacht aan wil geven. Het is dan soms lastig om toch een stukje marketing toe te passen. De vraag om een recensie te schrijven. Ik vind dat moeilijk, want je wil geen misbruik maken van de kwetsbaarheid van de nabestaanden. Toch ben ik ervan overtuigd dat juist door hen te vragen hun ervaringen te delen, dit anderen helpt om ook bewust te kiezen voor iemand die bij hen past. En dat niet zomaar de eerste de beste uitvaartmaatschappij die opduikt in Google gebeld wordt als het zover is. Grote kans dat je uitkomt bij de grote uitvaartfabrieken waar “aantallen versus aandacht” geldt.
Na de aanschaf van een paar goedkope nieuwe schoenen kom je er vaak snel achter dat goedkoop duurkoop is. Bij een uitvaart kun je dat gevoel óók hebben, maar dan is het leed geleden. Je krijgt één kans, dus baseer je keuze op dat wat belangrijk is voor jou. Kies een uitvaarder die past bij jouw overtuigingen, die luistert naar jouw wensen en gebruik daarvoor recensies. Die zijn er niet voor niets. Lees, voel en baseer je keus niet op mooie plaatjes of websites en schreeuwerige marketingleuzen, maar ga af op de ervaringen van mensen die net als jij iemand verloren hebben. Die gehoord en gezien wilden worden in de meest kwetsbare periode van het leven.
Onze recensies lees je hier. Heb je vragen of zou je graag kennis willen maken, bel dan gerust of stuur een berichtje dan komen we gewoon even bij je langs. Zo doen wij dat.

Reclame maken voor onze uitvaartonderneming, dat is best lastig

Wie kan er beter vertellen of wij ons werk goed doen dan mensen die onze dienstverlening al hebben ervaren. Die al meegemaakt hebben dat wij betrokken zijn, meevoelen en er alles aan willen doen om het afscheid van hun dierbare een echt eerbetoon te laten zijn. Een afscheid dat nabestaanden een stukje op weg helpt in hun rouwverwerking. En daarom vragen we altijd of mensen een recensie willen schrijven. En dat vragen we vaak met lood in de schoenen. Want reclame in uitvaartland, dat is best lastig.

Doen wij ons werk goed? Lees hier:

Veelgestelde vragen

Het is niet bij wet (wet op de lijkverzorging) verplicht dat een overledene in een kist moet liggen als hij begraven of gecremeerd wordt. Wat wel verplicht is, is dat het lichaam bedekt moet zijn. Een overledene moet hygiënisch vast kunnen worden gehouden voor het vervoer naar het graf of bij de invoer in de crematieoven. Bij gebruik van een wade, een grote doek waarin de overledene gewikkeld wordt, moet er ook een draagbaar of opbaarplank gebruikt worden. Anders kan het lichaam niet in de crematieoven ingevoerd worden.

 

Lees meer

De kosten van een uitvaart in kleine kring zijn heel afhankelijk van de wensen van de nabestaanden. Maar laten we er voor dit voorbeeld even vanuit gaan dat de overledene thuis wordt opgebaard, er op de dag van het afscheid in de eigen huiskamer een intiem samenzijn wordt georganiseerd en er geen rouwkaarten worden verstuurd. De rouwauto brengt de overledene naar het crematorium, familie zwaait de rouwauto uit en keert dan met hun gasten terug in de woning om nog koffie te drinken met een paar broodjes erbij. Op de eenvoudige kist van de overledene lag slechts één bloem. Wij hebben ervoor gezorgd dat er op een televisie een fotopresentatie vertoond werd en de lievelingsmuziek van de overledene werd gedraaid. Doordat we tig kaarsen hadden meegenomen die overal op verschillende zuiltjes stonden was het een heel sfeervol samenzijn. Prijspeil 2023

 

Lees meer

In principe mag een uitvaart op elke dag van de week plaatsvinden, ook op feestdagen. Veel locaties zijn echter op zondag gesloten. Op zaterdag en zondag berekenen veel locaties, zoals begraafplaatsen bijvoorbeeld, een weekendtoeslag. Het is dus afhankelijk van de wensen van de nabestaanden wat er in het weekend georganiseerd kan worden. Daarnaast speelt de beschikbaarheid van de gewenste locatie een rol. In 2023 kampen we nog steeds met een groot personeelstekort, een probleem dat er ook vaak voor zorgt dat we ergens niet terecht kunnen, simpelweg omdat er geen mensen zijn die voor ons kunnen werken.

Lees meer